Executieve vaardigheden zijn hogere hersenfuncties die we gebruiken om te komen tot doelgericht en aangepast gedrag.
Het is goed om te weten dat deze functies zich in de nieuwe hersendelen ontwikkelen en dus de meeste groei doormaken tot een leeftijd van ca 23 jaar.
Hoogbegaafdheid doet soms een extra beroep op executieve vaardigheden omdat kinderen zich op de gebieden niet overal even sterk of snel ontwikkelen.
We onderscheiden de volgende vaardigheden:
- Planning
- doelen kunnen stellen, een serie opdrachten kunnen onthouden, de volgorde van handelingen kunnen toepassen
- Organisatie
- onderdelen herkennen en kunnen plaatsen in volgorde van belang gerelateerd naar verschillende uitgangspunten
- Timemanagement
- tijdsbesef, zowel op het moment als hoeveel tijd iets kost, klokkijken, keuzes maken
- Werkgeheugen
- het onthouden van informatie, deze kunnen verwerken, reproduceren en bewerken
- Reactie-inhibitie
- het onderdrukken van impulsiviteit, nadenken voor iets te doen, timing van de reactie
- Emotieregulatie
- je emoties ondergeschikt maken van je doel
- Volgehouden aandacht
- volhouden, je niet laten afleiden
- Taakinitiatie
- het zelfstandig kunnen starten van een taak
- Flexibiliteit
- het kunnen aanpassen van de plannen aan de veranderde situatie, ook als dit onvoorspelbaar is
- Doorzettingsvermogen
- doorgaan om een hoger gesteld doe te bereiken, je niet laten tegenhouden door tegenslag
- Metacognitie
- de helikopterview, het houden van overzicht zowel binnen als buiten de taak